Begripligt om årets val!

alla_200px

Till Alla Väljare

Nytt nyhetsbrev

från Lärarrummet för lättläst skickade vi ut 9 juni
Här kan du läsa nyhetsbrevet
Bli medlem i Lärarrummet så får du också nyhetsbrev

Bli medlem

Bli medlem i vårt
Lärarrum för lättläst!

Du får bland annat
nyhetsbrev, erbjudanden,
inbjudningar
till pedagogträffar.
Klicka här och anmäl dig!

Vad är lättläst?

Det är titeln på en skrift från SPSM. I den tar Ingvar Lundberg och Monica Reichenberg upp innebörden av begreppet lättläst. Vi har varit med i produktionen.
Här kan du läsa, beställa och ladda ned

Vi kommer till dig!

Vi erbjuder fortbildning
om lättläst till landets
vuxenutbildare.
Läs mer och boka in oss (pdf)

2010-07-05

Lärarhandledning till Bögslungan

Ämne: Svenska
Årskurs: Gymsär
Lektionstyp: Diskussion, självstudier, klassrumsarbete
Lektionsåtgång: 12
Bok: Bögslungan av Per Alexandersson

Ladda ner lärarhandledningen

Tips och idéer på hur du kan använda en lättläst bok som enda läromedel i svenska på gymnasiesärskolan.

Detta är en detaljerad handledning som ger dig tips och idéer till dina lektioner i svenska och hur du ibland kan integrera ämnet med andra ämnen. Lättläst litteratur kan med flera fördelar användas som det enda läromedlet i svenska och denna handledning ger tips och idéer där alla ämnets färdigheter kan tränas. Har man ett annat läromedel i svenska går det att välja vissa delar.

Denna handledning är anpassad för gymnasiesärskolan med lindrigt begåvningshandikappade ungdomar. Storlek på en klass brukar vara 5 - 10 elever. Handledningen är uppbyggd med samma struktur efter varje kapitel men du väljer själv hur och vilka delar som passar dig och dina elever. All undervisning på särskolan är individanpassad med individuella studieplaner och mål och med hjälp av denna handledning hoppas jag att du hittar rätt nivå för dina elever.

Omslaget till BögslunganHandledningen är uppbyggt med uppgifter efter varje kapitel. Uppgifterna bygger på
- läsförståelse,
- diskussion,
- grammatik,
- skrivövningar,
- ordkunskap,
- tips på vad man kan jobba vidare med och
- läxa till nästa lektion.

Övningarna kan naturligtvis användas i alla kapitel men jag har valt att konkretisera uppgifter kapitel efter kapitel. Undervisningen bygger på individens enskilda förmågor, intresse och samtidigt gruppens förmåga att samarbeta.

I den gråa rutan ovan laddar du ned hela lärarhandledningen till Bögslungan, 46 sidor.

Så här ser lärarhandledningen ut för kapitel 1 Toalettdoppet


LÄSFÖRSTÅELSE

1. Varför blir Max arg när han vaknar?
2. Vilken är Max favoritfärg på kläder och varför gillar han just den färgen?
3. Varför behöver Max lämna klassrummet?
4. Hur får vi reda på att Max inte är en kille som gillar att "sticka ut", att märkas?
5. Varför är det oväsen i korridoren?

STARTA EN DISKUSSION


· Hur reagerar Max när Niklas blir nedtryckt i toastolen?
· Vad skulle du ha gjort?
· Vad tycker du om Max reaktion?

GRAMMATIK

Adjektiv: Stycket under bilden på sidan 6 blir så här utan adjektiv:

" Skolans byggnader liknar två ormar
där de ligger bredvid varandra.
Max tar ett par steg ut i korridoren.
Han har på sig blåjeans och en t-shirt.
Svart är hans favoritfärg, den passar
till hans hår".

Uppgift: Ge eleverna texten utan adjektiv och be dem jämföra med stycket i boken. Starta en diskussion. Vad skiljer? Vilken text tycker de bäst om? I vilken text ser de lättast hur skolan ser ut? Varför? Genom att göra så här får man på ett konkret sätt fram adjektivens betydelse utan att ens säga att ordgruppen heter adjektiv och att den beskriver saker. Sedan kan man spalta upp adjektiv på tavlan, både från texten och adjektiv man hittar i klassrummet. Adjektiven kan sedan användas till att bilda meningar, enskilda eller i en berättelse.

SKRIVA

Dagbok: Gå igenom vad dagboksskrivande är. Vad tycker eleverna? Starta en diskussion kring exempelvis att: dagboksskrivande är något för den enskilde personen, ingen ska läsa det som skrivs, man skriver bara till sig själv för att få ur sig sina tankar, en del skriver aldrig och en del skriver när det inträffat speciella händelser.

Skrivuppgift: Tänk dig in i, efter att ha läst första kapitlet i Bögslungan, Max eller Niklas dag. Vad skriver de i sin dagbok på kvällen?

ORDKUNSKAP

Vad betyder orden?

· utmattad ( rad 1, sid 5 )
· hurtigt ( rad 12, sid 5 )
· motvilligt ( rad 11, sid 6 )
· tanig ( rad 4, sid 7 )
· biffigaste ( rad 6, sid 7 )

Välj tre av orden och sätt in ordet i en mening.

ATT JOBBA VIDARE MED

· Be eleverna rita och måla hur de tror att Max ser ut med hjälp av texten i boken.
· Starta en diskussion om dagbok kontra dagens bloggande. Är det ute att skriva dagbok? Vad är skillnaden mellan dagbok och en blogg? Likheter? Varför bloggar männsikor? Gå in och titta på någon kändis blogg.
· Vad betyder bokens titel? Skriv upp vad eleverna tror och spar dessa anteckningar tills boken är färdigläst och se vad eleverna tycker då.

LÄXA

Leta upp tio adjektiv som du har hemma. Gör meningar av dem.

Dela på Internet:

Liknande lektioner/lärarhandledningar

2011-03-24

Du borde vara här - samtal om självmord, död och förluster

Många känner till någon som har tagit sitt liv. Samtidigt kan det vara svårt att prata om. Att ta upp svåra saker kräver en viss fingertoppskänsla, men utfört på ett sätt s... Läs mer

2010-12-15

Fyra nobelpristagare - provläs och diskutera

Är Nobelpristagare lättlästa? Är Nobelpristagare lättlästa? Hos oss är de det! Fira Nobeldagen, eller använd lektionen när den passar bäst, med att läsa Selma Lagerlöf,... Läs mer

2010-12-15

Text och undertext - prologen till Saba

Vad står i en text och vad kan vi förstå av en text? Saba sanningar och lögner - Text, undertext och intertextualitet Utdraget är de första två sidorna i boken om Saba... Läs mer

2010-11-15

Brottslig kärlek - Thérèse Raquin

Den här lektionen utgår från Brottslig kärlek - den lättlästa versionen av Emile Zolas Thérèse Raquin. Lektionen är tänkt att komplettera Bonnier Utbildnings "Känn på lit... Läs mer

2010-09-28

Högläsning i år 7 - klotter och kärlek

Använd bok: "Klotter och Kärlek" av Simonette Schwartz Syfte: Förstå skillnaden mellan reflektion, referat och recension. Innan vi började läsa bad jag ungdomarna i klas... Läs mer

2010-09-28

Selma i gymnasiesärskolan

För att få lite kunskap om vem Selma var började vi med att läsa lite fakta om när och var hon föddes, utbildning, hennes första bok, Nobelpriset osv. Senare repeterade vi ... Läs mer

2010-09-20

Lärarmaterial till 7 lättlästa klassiker

Klassisk litteratur i lättläst format Självklart ska elever som har det lite svårare med läsningen få möjlighet att läsa klassiska verk. När Bonnier utbildning nu ger ut e... Läs mer