Det här är lättläst

Lättläst kan beskrivas på olika sätt.
Följande beskrivning gäller för texter som görs
inom Centrum för lättläst.
En text från Centrum för lättläst är:
• lätt att ta sig genom
• lätt att förstå
För att en text ska bli lättläst handlar
det om att anpassa innehåll, språk,
bild och form på bästa sätt.
Men hur resultatet ska bli påverkas
också av läsaren och läsarens svårigheter.
Alltså ser inte alla lättlästa texter likadana ut.
Innehållet
När vi skriver tar vi hänsyn till läsarnas
läsförmåga och andra kunskaper.
Den som har svårt att läsa
kan också ha sämre kunskaper om olika ämnen.
Det påverkar vårt arbete med texten.
I en lättläst text måste det finnas en tydlig ordning
eller känsla som håller samman texten.
Det underlättar också om den som skriver
berättar på ett personligt sätt.
Språket
I våra lättlästa texter använder vi tydliga
och vardagliga ord och uttryck.
Vi skriver enkla och oftast kortare meningar.
Bildspråk och liknelser kan missuppfattas av en del läsare
och är därför ovanliga i en lättläst text.
Om det förekommer bildspråk eller krångliga ord
så finns en ofta förklaring som hjälper läsaren att förstå.
Bild
Vi använder enkla och tydliga bilder.
Det är viktigt att text och bild stämmer överens
och inte säger olika saker. En bild kan förklara
och förtydliga, men också framkalla känslor
och stämningar som texten inte kan.
Form
Utseendet på texten ska också underlätta för läsaren
att ta sig igenom den lättlästa texten.
Vi ser till att text, bild, bokstäver
och formgivning tillsammans skapar en bra helhet.
Det innebär bland annat att vi noga väljer typsnitt
bokstavsstorlek, radmellanrum och radbrytning.