Läsombud och högläsning

Läsombud läser högt för människor
som inte kan läsa själva
Alla människor kan inte läsa själva,
inte ens om texterna är lättlästa.
Det kan vara personer med utvecklingsstörning,
äldre med en demenssjukdom
eller människor som har andra funktionshinder.
Men alla kan ha glädje och nytta av högläsning!
Därför arbetar vi för att det inom LSS-omsorgen
och äldreomsorgen ska finns läsombud.
Personal och anhöriga är läsombud
Det finns i dag läsombud i hela landet.
Det är oftast personal som arbetar inom omsorgerna.
Men det kan också vara anhöriga eller andra
som vill göra en insats. Då kallas det ofta för högläsare.
Läser information, nyheter och böcker
Läsombuden läser högt ur tidningar, böcker
och samhällsinformation för personer
som inte själva kan eller orkar läsa.
Läsombuden berättar också om nya böcker och tidningar.
Läsombuden väljer ofta att läsa lättlästa tidningra och böcker.
Behöver du någon som läser för dig?
Vill du att din personal ska läsa högt för dig?
Tilllsammans kan ni ringa till oss så kan vi försöka
att hjälpa till. Telefon: 08-640 70 90
Till webbsidan för läsombud